Cemburu Tanda Sayang Ke Atau…

Cemburu-Perhatian kepada pembaca sekalian sebenarnya bahan ini sebahagiannya adalah dari sumber majalah I bil 59 Sept.2007 dan saya meminta maaf sekira tulisan ini secara kebetulan menyentuh sensitiviti sesiapa jua!Maaf saya pinta!Saya ingin memperingati diri saya sendiri dan semua pembaca budiman!

Cemburu seorang wanita terhadap pasangan nya juga dapat membahagiakan pasangan nya kerana seolah menunjukkan ketulusan cintanya terhadap pasangannya!Tetapi hindarlah cemburu yang menghancurkan keluargamu.
Lelaki dan wanita yang terlalu cemburu akan memantau kegiatan pasangan,mencari-cari berita tentangnya,serta selalu menaruh curiga pada setiap aktiviti pasangan,bahkan cemburu kepada teman dan sahabatnya.Maka inilah yang dikatakan cemburu tidak berasas!Dengan sifat yang begini rasa cinta,kepercayaan antara keduanya akan pupus dan hancur!Bagi lelaki dan wanita yang menyedari rasa cemburu disaluti sikap waswas yang berlebihan hendaklah menyedari kesalahannya!Yang penting dia tidak mengulangi kesalahan yang sama.
Firman Allah:
‘Hai orang -orang yang beriman,jauhilah kebanyakan kamu dari prasangka.Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain’ (QS Al Hujurat49:12)
Sesungguhnya sifat cemburu ini bukan sahaja terjadi di kalangan suami isteri,kekasih malah cemburu sesama kawan!Memang tidak dinafikan dalam berkawan juga boleh timbul rasa cemburu jika seseorang dapat perhatian dari seseorang yang punya pengaruh di kalangan mereka!Eemm susah juga perasaan cemburu ni kan?

Jika nak pastikan sidia masih sayang ke tidak?Bagi suami atau isteri test pasangan anda ketika anda sakit…adakah dia memperdulikan anda!Bertanyakan dah makan ubat ke belum?Dan jika dia tanya sambil lewa maknanya dia dah tak berapa sayang!Sepatutnya dia melayan anda lebih dari seorang doktor!hahahhahah….
Doktor layan macamana?pegang dahi,pegang tangan rasa nadi dan lain lain dan kalau suami mesti pegang lebih lebih kan???Alangkah bahagianya jika anda dapat perhatian yang maksimum dari sidia!Tahniah laa..

8 Responses

  1. :: salam… ada orang kata… cemburu ni baik untuk kebahagiaan rumahtangga… tapi bersederhana le… jangan berlebihan….

  2. Wasalam Pak Ngah..
    Betul tu Pak Ngah,kita mahu pasangan yg bijak,
    steady,berwibawa,open minded,up to date,of course Islamic but not fanatic,kelakar supaya rumahtangga penuh senda gurau!Baru ssonok dan bahagia!Bukan rumahtangga yang penuh kemurungan macam ayam berak kapor!Perlu beri kebebasan pada pasangan supaya dia tidak rasa dikongkong!Jangan sampai dia rasa macam lembu yg di cucuk hidung!Jika cemburu yg ‘over dos’buat pasangan jemu dan time ni awas dia akan cari jalan keluar..

  3. cemburu kena ada tapi jangan over😉 kan lawa kan😀

  4. CEMBURU..KAT SAPA AKU NAK CEMBURU..
    OOO KAT KUCING AKU..BILA DIA TAK ADER KAT RUMAH..AKU TERCARI2..

  5. kahkahkah..lawak ler..sah ko tembak bapak kucing yang datang mengawan kat umah ko !!!hahhahh geli geli nya atiku!!!

  6. Cemburu tanda bimbang,risau takut kehilangan..takut orang ngap!Nak orang sayang kita jer 25 jam!Nak orang peduli kita 25 jam!Semua nak..Dasar membolot!Kita nak orang sayang kita tapi kita tak sayang orang susah juga kan?
    Kadang-kadang mau jadi macam perangai budak-budak bila org cemburu ni Umi_e!!
    Tapi itulah jika kita kawal suami/isteri sampai teruk sangat ikat dia,kdg kita perlu fikir apakah kita dah penuhkan segala keperluan dia??Keperluan zahir batin dia!Tak aci la jika kita nak dia tapi kita tak beri apa dia nak!!Pernah ada kawan perempuan saya yg menghadapi masalah dgn suaminya.Kemana pergi suaminya mengekori setelah terjumpa sms dari seorang lelaki.Sedangkan sms tersebut hanyalah gurauan teman sekerja!Kadang memang la ada juga tertaip hi sayang,rindulah..memang x dinafikan kawan kita memang nakal suka usik kita….kawan saya ni pulak cun melecun mak aaii!Selama ni suami dia tak pedulikan dia.Suami dia memang kaki pancing ikan!Asyik dgn hobinya je!Semua urusan rumah tangga dia buat sendiri…dari A-Z termasuk bayar semua bill dalam rumah!Mana tahan macamni …bila isteri dah nak kene ngap baru dia melompat pedulikan bini dia!Ini kisah benar yg saya ingin kongsikan bersama!
    Susah cakap juga Umi_e ketidakadilan dalam rumahtangga ni!Nak kata suami ni dah cukup adil ke atau kita yang masih x adil?Atau kita semua kene pi kursus bab munakahat semula?Muhasabah diri masing masing perlu kan Umi_e???
    Penulis hanya berharap agar rumahtangga kalian yg dibina atas dasar cinta kekal hingga ke akhir hayat!Kalau dah boring buat apa tunggu jika sidia x mahu berubah…hidup dalam sepi dan bosan melainkan pakat cari pasangan baru mana tahu kut lebih bahagia dgn sidia yang baru!!!
    Yang berkira nak kawin lebih haa pandai pandailah dah nak hidup!Harap jari aku ni lebih slow dari otak!!!komen je meh…

  7. salam, lama x komen kat sini. kata org kalu nak uji orang masa susahlah atau masa sakit…sebab kata org dulu2 kawan ketawa mudah dicari. kita akan sedar bila kita diuji. buktinya akak ni ha… bila suami sakit…akak x lena tido setiap saat mendoakan dia cepat sembuh n pjg umur. hanya Allah yg tahu betapa cemasnya saat itu. berkawan biar seribu, berkasih biar 1.

  8. Kak G sabar banyak kak!Aku juga sabar ni dgn segala dugaan hidup!Aku pasrah apa sahaja yang datang kak g!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: