ABJAD

A kawan rapat dengan B
kenapa C jadi kalut?
Apakah C cemburu kemesraan antara A dan B?
Atau kerana silap faham hingga semakin bercelaru?
C kenapa C jadi macam ni?
Dulu C baik dengan kami berdua?
Sering ketawa bersama dalam telefon..
A masih ingat masa tu kita gelak sampai nak terkucil

A baik dan rapat dengan B
B dan A saling bertukar ceritamu ceritaku!
bagi A segala berlaku pada diri A akan A ceritakan pada B
kerana B tempat A luahkan segalanya

kemudian timbul pula watak D,E dan F
D amat bagus dalam menjadi orang tengah selisih faham ini..
Tapi kadang -kadang boleh jadi bahaya juga
mana tahu dia kadang tersasul lagi kacau.

A juga ada pakar rujuk yang bagus!
Namun B tetap dengan pendiriannya
tanpa merujuk mana mana huruf
B memang bijak menangani semuanya
B kadang-kadang beremosi juga
hingga picing lari
menyampah A dengar suara B yang picing lari kalah Mawi
Sebab itulah A suka B!
B jadi pojaan Malaya tahun 1969!
Dan B kabarnya tak pernah mengundi..
Menyampah haku!
B cakap politik hebat jugak..
tapi tak balik kampung mengundi!
Hampehs!

semua kawan -kawan beri pendapat dan pandangan berbeza
yang capek datang bertongkat…huruf huruf lain yang jadi pemerhati
tanpa mengenali turut beri komen jarak jauh
yang jarak jauh menilai dari jauh dan penilaian mereka
kurang tepat main serkap jarang!
Kehidupan bertambah warnanya!
Ahhh makin indah D pasti sukakannya!

A juga suka huruf huruf lain seperti M,P,Y,Z dan lain lain
yang masih menjadi sahabat A
Z banyak membantu peneyelesaian ‘assignment’
sebab kami sama0sama belajar di huruf OUM
Terima kasih Z selama ini
membantu A…

S juga muncul sekali sekala dalam memberikan pandangan
dan begitu juga dengan P!S memang kaki pantun online!
P pulak ada radio sendiri!
Anak S juga muncul sekali sekala,,
Baik anak S ni..like father like son!

Sorang lagi AB juga lama lama sekali muncul tupun jika
ada org seru wahai buaya timbullah engkau!
lagi AD yg sering kata A kalau cakap kelate bunyi pelek Siam!
AD menjadi penghibur duka A kerana dia kelakar juga!
dan AD ni selalu kelambu putus sebab tidok ‘buaiihh’

Tak lupa pada N yg sekali sekala muncul
sebab sibuk sangat denagn novel
Tapi sekali sekala bernas saja nasihat N ni..

Kesemua mereka adalah huruf huruf yang hebat
Oh ya Y yang pakar ICT kini sebagai Pegawai ICT Kementerian Pelajaran!
Y banyak membantu A semasa mula berblog!
Terima kasih Y jasamu ku kenang
dan slogan ‘sharing is caring’ adalah dari Y
yang punya pengalaman hidup yg begitu dewasa!Matang!dan bijak!
Dalam hati A semua kawan B,C,D,F dan lain lain adalah kawan!

Tak mahu putus kawan..
sebab kita masih rumpun abjad!

Dalam hati A belum terlerai lagi simpul soalan yang sering menerjah..
Kenapa C dan A menjadi renggang?
Berbeza pendapat?Salah faham?
Atau kerap berbincang dengan kawan-kawan lain
Bila orang lain beri pendapat kadang-kadang merosakkan
dan kadang -kadang ada baiknya!
Sebenarnya lebih baik bersemuka
tanpa merujuk pakar yg kadang -kadang menjahanamkan!
Oittt huruf makin banyak aku pun dah penin!
N masih x muncul lagi disaat kecederaan ini!

Namun alhamdulillah
segalanya mendewasakan yang makin dewasa
dan mewarnai kehidupan berblog

walau dah terasa bosan dengan apa yang berlaku..
cuma yang penting keakraban antara A dan B
serta huruf lain dalam abjad
yang masih utuh.
Huruf-huruf yang tak suka kawan tak payah kawanlah
Kitapun nak cari huruf yang suka kita sahaja
maklumlah kalau orang dah tak suka
semua nampak jelek
kalau suka semua bau wangi..

Sedangkan ada huruf lain lagi yang perlu
A dan B jaga hatinya..
A dan B begitu menyayangi huruf-huruf ini…terutama huruf N,N dan U dalam hidup B dan huruf E,S, dalam hidup A!lagi tambah penin..nak mutoh doh!
kepedulian untuk huruf ini sangat kami pedulikan
kerana huruf huruf ini lah permulaan kami!

Sebab itu kami kurang nak layan huruf M dan J(m dan J pulak dah..)
kerana selamanya M dan J tidak faham
atau sengaja tidak mahu faham..
Dan C marilah kita kawan balik macam dulu nak!

Harapan agar huruf huruf kembali
bersatu dan tersusun mengikut turutan menaik
biarlah kekal kerana sumbangan kita
lebih banyak lagi buat anak bangsa
yang memerlukan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: