BAB BABI,KHINZIR,RENNET,KERBAU PENDEK


Ada orang tak pernah tengok babi,jadi di sini aku letak gambar yang ‘cute’sikit.Ni babi bandar nampak bersih sikit!Babi kampung hitam legam!Aku pernah mengajar di sebuah perkampungan Siam(Kg Tasek Kroh(Pengkalan Hulu Perak) dan masa tu babi berkeliaran hingga penuh laman dan jalan raya seolah macam binatang lembu kambing saja!Dah biasa dengan babi ni sebenarnya!Macam orang kata alah bisa tegal biasa!Dah jadi guru mau tak mahu kena juga mengajar walau di tempat banyak babi.

Babi ni sejenis binatang yang suka menyondol!Jadi sesiapa yang suka menyondol dah mewarisi sebahagian sifat babi!Hehehhe!Jangan marah ya!Yang kuat makan najis seperti arak,beer juga mewarisi sifat kerbau pendek!!Yang minum root beer dimaafkan!heehheh!Yang rajin beranak juga jangan marah…cuma kebetulan sama!

Ada orang kata ‘bulldozer’,kerbau pendek,khinzir,dan yang baru Rennet dan dan kata renekpun boleh barangkali.
Maaf sebenarnya bukan aku nak menciplak idea kawan bloggers kita(http://duniabudin.blogspot.com) yang dah menulis bab babi ini,cuma sekadar memetik komen aku yang aku tulis dalam blognya!Dah komen aku panjang jadi lebih baik aku jadikan sebagai ‘entry’di blog sendiri dan boleh juga pengunjung blog aku baca!Tak jadi salah kan?Boleh jadi pengunjung yang datang sini tidak berkunjung ke sana!

Jangan jadi macam babi!
Sebab menurut kajian(petikan dari portal megasutra)babi adalah binatang yang tidak dapat mengawal emosi,nafsu serakahnya!Dalam lain perkataan,babi suka menyondol ikut suka!Tak kira tempat!Tak kira siapa mangsa!Suka makan apa sahaja!
Tamak dan rakus!Pendekata binatang yang leher pendek ni semua lalu dia’tibai’!
Cuma yang bagusnya babi suka beranak banyak dan produktif!

Bab busuk…
kandang babi busuk!
reban ayam busuk!
getah asli busuk!
tambah satu lagi bau kelapa sawit yg di rebus juga busuk!
Perumahan yg dekat kandang babi, reban ayam,kilang kelapa sawit dan kilang getah tetap hidu bau busuk!
Ustazah Aishah ADUN Merbau Pulas dalam janjinya nak selesaikan masalah busuk tahi ayam di tempat kami!Walau ayam ni binatang yang halal dimakan tapi masalah najisnya dapat dihidu di kawasan perumahan!Sampai berapa generasi nak hidu tahi ayam dan babi ni???
Tokey ayam sedap kira duit…
Tokey babi pun!Dan tokey tokey lain..

Orang KL selesa sebab tak dapat hidu semua ni!
Patutla org KL dapat tidok lena hingga bersiul montot!
kami yg tinggal di kampung nak tidok tak selesa gelisah kerana ,,,
dapat hidu macam-macam!
Setakat ni bau babi,ayam,kelapa sawit dan satu lagi getah asli!
Fullamak bau getah ni dah jadi ketagih bagi orang kampung!
kalau orang kampung pi KL depa tak dok lama tau ka?
Sebab apa?Sebab di KL tak dapat hidu semua ni…depa dah ketagih sebab rindukan bau getah kampung depa….tak caya?
On the way to Baling anda akan melalui Kuala Pegang!Di sini anda akan dapat menghidu bau getah yg tengit!Anda akan dapat merasai nikmat bau tahi ayam,kelapa sawit dan getah asli jika nak sampai ke Baling dan Grik jika memilih jalan KL-Penang-Baling-Grik-Kelantan!
Jom!check it out!nasib baik ramai juga anak-anak Baling masuk universiti juga walau dok hidu bau busuk ni..ingat kut menjejaskan otak..
Ingat 3 bau yg bakal dihidu oleh hidung anda jika berkunjung ke Kedah!Bau padi..tak per..tapi bila musim membakar jerami asap pulak buat hal!
macam-macam fenomena selagi manusia masih hidup kerana Allah pernah katakan manusia akan musnah akibat perbuatan mereka sendiri!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: